30. joulukuuta 2012

mes vacances à Paris!

Hei hyvät lukijat.. Anteeksi että olen ollut poissa enkä ole päässyt tänne kirjoittelemaan mitään uutta. Viime päivityksestä on kolme viikkoa ja varmasti haluatte kuulla kuulumisia. Täällä on kaikki hyvin ja tosiaan olen ollut pariisissa ja tulin tosiaan nyt vasta takaisin. Toivottavasti kaikilla on ollut hyvä joulu, minulla ainakin oli. Mutta tosiaan nyt voisin kertoa päiväkohtaisesti mitä siellä pariisissa oikein puuhailin. (Kuvat tulevat myöhemmin)

Perjantai, 21.12

Tänään sitä sitten lähdetään kohti Pariisin uusia seikkailuja. Ensinäkin, tämä on minun ensimmäinen matka sillain että mä olen jossain matka kohteessa yksin. Olen mä aikaisemmin matkustanut yksin, mutta mua on aina ollut vastassa joku siellä toisessa päässä. Mua hirvittää ja pelottaa tää matka ihan hirveesti, ihan senkin takia että mä olen läheisriippuvainen. En niin pahasti kuin silloin kun seurustelin Timin kanssa, mutta joskus huomaan että kaipaan sitä että joku on vierellä. Hyvin mä olen sen läheisriippuvuuden melkein selättänyt ja tämän matkan jälkeen uskon ja toivon että se on selätetty ikuisesti. Vaikka mua pelottaakin, niin mä aion olla positiivinen ja aion nauttia tästä matkasta 100%.

Aamulla herättyäni siivoilin ja pakkailin. Aika tuntui menevän todella nopeesti. Sitten olikin aika lähteä kentälle. Timi tuli hakemaan minut kotoa ja heitti minut kentälle. Mua jotenkin hermostutti todella paljon koko päivän ajan, joten otin puolikkaan rauhoittavan. Mä lopetin rauhoittavien käytön kesäkuussa, koska halusin pärjätä ilman niitä ja halusin selvitä elämän pienistä haasteista ilman lääkkeitä. Hyvin se on onnistunutkin, mutta tänään hermoni eivät vaan kyenneet ajattelemaan ilman rauhoittavaa. Kentälle päästyäni menin check-in pisteelle, mutta jostain syystä minulle ei ollut paikkaa koneessa, mutta he lupasivat järjestää minulle sellaisen, sillä olinhan minä maksanut paikastani. Sitten olikin  jo aika sanoa heipat Timille ja mennä kohti turvatarkastusta. Sisään päästyäni, soitin työ kaverilleni joka oli myös lentokentällä matkalla Ivaloon. Istahdimme ja juttelimme noin 45min, kunnes minun oli aika mennä omalle portilleni. Portille päästyäni, minulle ilmoitettiin että economy luokka on täynnä joten minut pistetään business luokkaan istumaan. Whee, how awesome is that.. Mä en ole ikinä matkustanut business luokassa, joten tää on aika päheetä! Kun lentokone oli lähtenyt meille ensin annettiin kuumia pyyhkeitä millä saimme pyyhkiä käsiämme, sitten tarjoiltiin snacksejä ja juotavaa ja meilkeinpä heti perään tulikin ruoka. Alkuruuaksi oli salaattia missä oli pekonia ja kananmunaa. Pääruuaksi oli lohkoperunoita ja naudan lihaa kasteketta, mutta koska se kastike sisälsi porkkanaa, mille olen allerginen, sain lisäksi pastaa ja kanaa. Ja jälkiruuaksi oli mansikka kakkua. Nam, I say! Mä olin ihan ähky tuon kaiken jälkeen, muutenkin olen aika vähä ruokainen. Lopun matkan kittasin kaksin käsin limua ja valkoviinejä. Koska mulla oli myös läppäri mukana, päätin sitten katsoa Mirror Mirror elokuvaa. Ehdin katsoa sitä noin 40min ennen kun mun läppäriltä loppui akku. Mä vihaan mun läppärin akkua, kun se ei kestä paljon mitään.

Lauantai, 22.12

Tänään heräsin joskus yhdeksältä, kävin suihkussa ja menin kauppaan ostamaan itselleni kroisantteja ja limua, tosi terveellistä vai mitä.. Aamupalan jälkeen pääsin ensimmäistä kertaa ranskassa kokeilemaan metro/juna ajelua. Täällä on 14 eri metro vaihtoehtoa.. Siis ajatelkaa.. Meillä on tasan kolme. Ruoholahteen, mellunmäkeen ja vuosaareen. Kuvitelkaa jos meillä olis 14 eri metro vaihtoehtoa, huh mä sanon. Ja siis junia oli sitäkin enemmän. Lipun hinta on aika sama kuin suomessa, eli 2,50€. Täällä junat on kaksi kerroksisia ja jotta pääset asemalle ottamaan metroa/junaa, piti leimata lippu johonkin laitteeseen jotta ovet aukes. Ilman lippua, et päässyt sisään. Junalla/metrolla meneminen oli itsessään jo suuri seikkailu, sillä jos halusin paikasta A paikkaan B, mun piti kieltämättä mennä kahdella metrolla ja yhdellä junalla. Montmartressa on todella paljon shoppailu kauppoja ja tässä lähistöllä on myös Sacre-Coeur. Siis ihan oikeesti, täällä on kauppoja vaikka suomelle jakaa ja mikä parasta, täällä on halpaa. Tänään kävin sellaisessa paikassa nimeltä Chateau d'eau, siis se on kunnon ghetto alua. Siellä asuu vain tummia ihmisiä and black only. Siellä menin kampaajalle laittamaan pidennyksia. Pidennykset olivat 40€ ja laitto 30€. Siis todella halpaa. Kampaajan jälkeen päätin mennä laittaa itselleni uudet kynnet ja akryllien laitto maksoi 20€. Ööö, sanokaapas mistä te löydätte suomessa noin halvalla..? Olen hämmästellyt näitä hintoja all day, mut kuten giganttikin sanoo, se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!! Tänään on tultu kyllä käveltyä tooodella paljon. Täällä on hieman pelottavaa kävellä pimeessä yksin, mutta onneksi ihmiset ovat olleet todella ystävällisiä ja auttaneet minut aina oikeaan paikkaan. Vive la France!

Sunnuntai, 23.12

Tänään piti herätä ärsyttävän aikaisin. Kello 8 oli kello soimassa, kun piti ehtiä kirkkoon. Kirkossa tuli vietettyä koko päivä. Rukoilimme, söimme ja seurustelimme. Tää kirkko missä mä kävin, on sellainen kirkko missä mun äiti usein käy, joten kaikki siellä tuntevat hänet. Lisää tästä kirkosta pääset tästä. Koska tänään ei tosiaan tapahtunut mitään, voin hieman kertoa tästä hotellista ja siainnista. Ennen tänne tultuani, kävin lukemassa arvosteluja tästä hotellista ja ne olivat kamalat. Ihmiset kertoivat sen olevan epäsiisti ja likainen. Osa jopa kirjoitti että sängyissä olisi luteja ja että henkilökunta olisi törkeä. Päästyäni kuitenkin tänne, olin hieman ymmälläni arvosteluista. Hotelli oli siisti, eikä sängyissä ollut luteja. Lavuaari oli kyllä likainen, mutta taisaaltaa, eihän siihen tarvitse koskea. Huoneeni oli pieni, mutta tulin sinne vain nukkumaan eli en olisi tehnyt isolla huoneella yhtään mitään. Suihkutilat ja wc olivat käytävissä, mutta nekin olivat siistit. Olin kyllä positiivisesti yllättynyt tästä hotellista.

Maanantai, 24.12

Tänään herättyäni päätin mennä tutustumaan tähän alueeseen missä hotellini sijaitsee. Kiertelin kauppoja ja kävin jopa Sacre-Coeurissä. Kierreltyäni paikkoja, menin syömään ja lähdin hotellilleni. Olin hetken aikaa hotellillani ja sen jälkeen päätin lähteä metsästämään Le Grand Rexia. Päätin että koska en ollut vielä nähnyt Twilightin vikaa osaa, menisin katsomaan sitä. Koska se ei ihan heti alkanut, päätin mennä kiertämään paikkoja ja ehdin käydä syömässä. Tiedättekö kun täällä suomessa mennään elokuvateatteriin. Ostettuasi lipun voin hengata Finnkinon sisällä, käydä wc'ssä jne. No ei täällä. Tääkkä leffateatteriin pääsee 10min ennen elokuvan alkamista, jos tulet etu ajassa, niinkuin minä tein, niin ne pyytävät sinut odottamaan ulkona, niinkuin minä jouduin. Twilight ranskaksi puhuttuna oli aika mielenkiintoista. Meni koko uskottavuus leffaan kun Robert Pattinson alkoi puhumaan ranskaksi. Leffan jälkeen menin takaisin hotellille.

Tiistai, 25.12

Tänään olin koko päivä hotellilla, kun kaikki kaupat olivat kiinni. Kattelin telkkaria ja leffoja ja kävin Quickissä ostamassa safkaa ja palasin takaisin hotellille. Tänään ekaa kertaa oli hyvin yksinäinen olo koko matkan aikana. Tänään oli ensimmäinen päivä tulostani kun pysähdyin tekemättä mitään. Aluksi ahdisti, mutta sitten keräsin itseni ja keskityin telkkarin ja leffojen katselemiseen.

Keskiviikko, 26.12

Tänään herättyäni suuntasin kirkolle ja kirkko seremonian jälkeen palasin hotellille. Olin hetken aikaa hotellilla ja sen jälkeen menin katsomaan Le Musée du Louvrea. Voi että se oli kaunis ja jäätävän iso. Kiertelin siellä noin 2,5 tuntia ja otin paljon kuvia. En tiedä olisiko siellä oikeesti saanut ottaa kuvia, mutta toisaaltaan sadat muutkin ihmiset ottivat. Louvren jälkeen kävin Rue de Rivolissa shoppailemassa ennen kun kaupat menivät kiinni. Kun kaupat olivat menneet kiinni, kävin McDonald'sissa syömässä. Tiesittekö että ranskassa on McCafé. Siis meidän on pakko saada toi suomeen.

Torstai, 27.12

Tänään herättyäni olin todella hyvällä tuulella, joten päätin ensimmäistä kertaa tämän matkan aikana meikata. Sitten lähdin takaisin Rue de Rivoliin shoppailemaan ja kiertämään oikein kunnolla. Tuli shoppailtua 7-8 tuntia niissä mun tappo korkkareissa joissa olen ollut joka päivä. Kun shoppailin ja kävelin kadulla, joku tuntematon poika tuli juttelee ja sit me vaan päädyttiin kävelee ja juttelee kaikesta, sit sen piti nähdä jotain sen ystävää, joten sanottiin heipat ja sit se lähti. Aluksi olin hieman ymmälläni että joku tulisi juttelee mulle ja kuitenkin se oli samanikäinen poika kun mitä itse olen. Mut tosi mukavaa oli jutella jonkun kanssa. Kun se poika lähti suuntasin McDonald'siin syömään ja siellä tapasin tytön joka tulee madagaskarin läheltä. Alettiin sit sen kanssa juttelee ja sitten lähdin hotellille.

Perjantai, 28.12

Tänään herättyäni suuntasin kirkolle. Siellä hengailin koko päivän. Siellä on aina niin paljon ihmisiä et on ihana olla siellä ja seurustella ihmisten kanssa. Siellä on lapsia sekä aikuisia ja siellä mä leikin niiden lasten kanssa ja vietin aikaa heidän kanssaan. Rukoilimme ja söimme ja sitten illalla menin takaisin hotellille pakkaamaan ja nukkumaan.

Lauantai, 29.12

Tänään heräsin, pakkasin ja kävin suihkussa. Huone piti luovuttaa kello 12, joten niin tein. Sitten menin aulaan istumaan ja puhuin skypen välityksellä poikani kanssa. Mulla on ollut häntä todella ikävä. Sitten kävin hieman kiertelemässä paikkoja. Ulkona paistoi aurinko ja oli +13 astetta. Kierreltyäni tulin takaisin hotellille hakemaan laukkuni ja lähdin seikkailemaan junalla lentokentälle. Junassa tutustuin tyttöön nimeltä Sara joka on kotoisin Toulousesta. Jäätyämme junasta ja meillä oli Saran ja kahden muun tytön kanssa teknisiä vaikeuksia päästä portista läpi. Muistatteko kun keeroin että juna/metro asemilla on sellaiset portit josta se lippu pitää vetää läpi jotta portit aukeaa. No meidän lippu ei syystä tai toisesta käynyt ja emme päässeet lentokentälle. Sitten yksi tytöistä meni hakemaan apua ja se henkilökunta ihminen joka sieltä tuli ilmoitti meille että emme ole enään pariisissa, joten sen takia lipumme eivät mene läpi, pyysimme voisiko hän avata portin jotta pääsemme sisään ja hän onneksi oli tarpeeksi kiltti ja päästi meidät Charles de Gaulleen sisään. Siellä etsimme Saran kanssa oikeaa porttia ja tutustuimme samalla. Sitten oli aika sanoa heipat ja mennä omille porteille.

Lentokoneessa sitten päädyin juttelemaan vanhalle pariskunnalle jotka istuivat vieressäni ja matka menikin sitten ihan mukavasti. Luin kirjaa ja katsoin elokuvaa. Päästyäni suomeen, minua oli vastassa ystäväni Olli ja Vivika. Kävimme hakemassa kebabit ja tulimme meille syömään ja katsomaan Zorro elokuvaa. Meillä oli todella kivaa yhdessä. Vivika ja Olli lähtivät meiltä varmaan hieman ennen kolmea aamuyöstä.  Nice to be back HOME!!

1. Oli aivan ihana lukee sun matkasta! ♥ sua on kyl tääl ollu ikävä♥

1. Voi kiitos! :) Ja mä kun kelasin et kukaan ei tätä mun blogia lue kuitenkaan.. :)

2. Voih, sulla on ollut aivan ihana matka. Hienoa että voit muutenkin hyvin! Vielä kun joskus saat niitä kuvia tänne niin avót, kuin oisin ollut lutikkana mukanasi ;) :D

1. Kiitos! Kuvia koitan tosiaan saada tällä viikolla tänne :) Voi et edes usko miten ihanaa oli olla siellä Pariisissa ja puhua ranskaa. Yksin matkustamisessa oli se hyvä puoli että tutustuin moneen ihmiseen siellä ja tulin kuorestani ulos ja uskalsin jutella ihmisille, enkä ollut liian varautuvainen!! :D Ihanaa että tykkäsit, hyvää uutta vuotta muuten sulle!!